Haraszti Mihály netes tudásközpontja

Itt megtudhatod, hogyan kell sikeres vállalkozást építeni

Az alapprobléma

 

Ha nem tudod hova mész, mit gondolsz, mikor érsz oda?

A (nem jótékony) szürke köd

Az még hagyján, hogy a vállalkozás alapfogalmai (vállalkozás, verseny, vevő, piac stb.) körül rengeteg a bizonytalanság. Nem kell ahhoz kívülről fújni a meghatározásokat, hogy sikeres vállalkozó lehessen valaki.

Azt ellenben már nehezebben értem, miért kell (kell?) túlmisztifikálni dolgokat?

Ha valaki vállalkozásba fog, az első, amit magában tisztáz, hogy mit is szeretne elérni, és hogyan. Még az is lehet, hogy pár mondatban le is írja.

Tudod mit jelent ez? Mit csinált a barátunk? STRATÉGIÁT ALKOTOTT!

Meglepő?

A stratégia szóra, mindenki kicsit megretten. Vaskos, netán többszáz oldalas, nehéz nyelvezetű írásokat képzel el, amit szakértők hada alkotott meg többheti keserves munkával.

Pedig a téma (látszólag) egyszerű. A stratégia két kérdésre keresi a választ:

  • hova megyek?
  • hogyan érek oda?

Ennyi.

A stratégia és a versenyhelyzet

Ha valaki úgy képzeli a stratégiaalkotást, hogy az összes vezető rendszeresen elvonul egy messzi hotelbe, és addig vissza se jönnek, amíg évekre előretekintve mindent részletesen ki nem dolgoztak, nagyon téved.

Ennél rosszabbat nem is tehetnének.

A vállalkozás kidolgozottságának mélysége és versenyhelyzete között ugyanis rendkívül szoros összefüggés van. Senki nem azért határozza meg a célokat és tűzi ki az elérésükhöz vezető utat, hogy tele legyen a fiókja vaskos tanulmányokkal, hanem hogy versenyelőnyre, de minimum stabil versenypozícióra tegyen szert, mert úgy tud profitra szert tenni. Végülis miről is szól egy profitorientált vállalkozás, ha nem erről?

Mit ér az a stratégia, melynek harmadik-negyedik lépéséről kiderül, hogy nem úgy működik, ahogy vártuk? Dobhatnánk ki az egészet, és kezdhetnénk előlről.

A stratégia ugyanis szükséges, de nem elégséges feltétele a sikernek. Az igazság pillanata akkor jön el, amikor elkezdik meg is valósítani. A stratégia megvalósításának eszköze pedig az üzleti modell. Ott dől el, hogy siker vagy kudarc vár-e a vállalkozásra.

Ahogy a klasszikus mondás tartja, egy nem létező stratégiát nem lehet se jól, se rosszul végrehajtani. Célok nélkül csak össze-vissza rohangálni lehet. Ugyanakkor inkább legyen egy középszerű statégiád, amit brilliánsan hajtasz végre, mint egy brilliánsan kidolgozott stratégiád, amit középszerűen valósítasz meg.

A vállalkozás épülete

Ahogy a valódi épületeknél, a vállalkozásoknál is három tényező: a talaj, az alap, és a felépítmény tökéletes összhangjára van szükség. Ha bármelyikben önmagában, vagy a másik kettőhöz való viszonyában feszültségek lépnek fel, az egész épület megrendül, netán össze is omlik. Ez a vállalkozások esetében a vergődés vagy akár a bukás.

A pisai katedrális harangtornyának megálmodója sem gondolta volna, hogy csodás építménye nem pazar oszlopsorairól lesz világhírű, hanem a talaj, az alap, és a felépítmény összhangjának hiányától válik nevezetességgé.

Hogy ez mit jelent a vállalkozásoknál, azt a feliratkozásod után kézhezkapott tanulmányokban fejtem ki részletesen.

A cégek közötti verseny az értékháromszögben zajlik. A háromszög alapja a piac (vagyis a vevők összessége) által megkövetelt, illetve igényelt értékek csomagja. A háromszög egyik szárát a piaci szereplők (a versenytársaid) által nyújtott értékek képezik, míg a háromszöget az általad nyújtott értékek zárják be.

Az üzleti modell

Stratégiát - akármilyen ködösen vagy alapszinten is - majdnem mindenki alkot, de üzleti modellt már csak nagyon kevesen. Általában másolják az iparágban szokásos - és esetleg már bevezetésükkor is hatástalan - megoldásokat, módszereket, pedig a verseny itt dől el.

Amikor elkezd működni a vállalkozásod, megkezdődk piaci módszertanod tesztelése, és itt kezdődnek a gondok is. Ha valaki eztnem tudatosan alakította ki, szinte soha nem tudja reálisan megítélni, hogy a célkitűzés volt-e hibás, vagy a végrehajtás volt olyan gyenge, hogy nem hozta meg a jogosan elvárt eredményt.

Ne kétségbeess, csináld!

Ezért lényeges a tudatos cselekvés, a tervezés, az állandó mérés. Ez a tesztelés, aminek az eredményeképpen csiszolják a módszereket, módosítják az eszközöket.

Ne foglalkozz azzal, hogy tapasztalatlan vagy, hogy nem tanultad. Tanulj, olvass, és csináld, mert biztos jobb leszel azoknál, akik egyáltalán nem, vagy még nálad is gyengébben csinálják. Ha pedig hasznosítod is az itt elérhető anyagokat, megtanulhatod azt is, hogyan kell szakszerűen csinálni.

Minden, mondom MINDEN, amit a vállalkozásod gyakorlatában végzel, tulajdonképpen a stratégialkotás és végrehajtás terén történik, akár tudod, akár nem. Minden gond, probléma, amivel naponta a vállalkozásodban küzdesz, olyan tünet, ami az itt elkövetett hibákra vezethető vissza.

Minden gondnak a gyökere valahol itt húzódik, a stratégia és az üzleti modell táján. Ezt kell szakszerűen csinálni, állandóan frissíteni ahhoz, hogy meglegyen az összhang mind a vállalkozásodok belül és kívül.

A marketing és értékesítési rendszerek az üzleti modell fontos részei. A hangsúly itt a RÉSZ szón van, vagyis ha nem egy komplex rendszerbe illeszkednek, hatástalanok maradnak, legyenek azok hagyományos vagy online rendszerek.

Tartós sikerre tehát csak akkor számíthatsz, ha

  • vállalkozásod megoldásértékű termékeket és/vagy szolgáltatásokat kínál
  • a piaccal valós viszonyaival, lehetőségeivel összhangban lévő célokon alapszik,
  • melyeket kifinomult működési és piaci modellekel kívánsz megvalósítani.

Ahogy mondani szokták, a vállalkozónak soha nem a vállalkozásáBAN, hanem mindig a vállalkozásÁN kell dolgoznia. Ha ezeket a feladatokat folyamatosan elvégzed, garantáltan stabil versenypozícióhoz jutsz, és a környezet változásai között is tudatosan, és biztos kézzel leszel képes irányítani vállalkozásodat.

Ezt pedig hagyd meg a versenytársaidnak!

vissza a főoldalra